Hari-hari ku

by - 11:09 PM



Waktu : 9.12am, 12 Muharram 1429H, 21 Jan 08

Bismillahirrahmannirrahim.. Segala puji hanya bagi ALLAH, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabat.


Imtihan

Alhamdulillah hari ini selesai satu paper EPT skill LEW. Paper yang menentukan samada kami boleh teruskan dengan kuliah fakulti mahupun masih ‘tergantung’ di CELPAD. Awalnya ketika kami diumumkan gagal satu skill English iaitu writing, ermm..sebenarnya bukan gagal tetapi tidak mencapai tahap band yang ditetapkan fakulti dan universiti, saya agak terkilan. Namun atas keyakinan kepada hikmah disebalik sesuatu yang berlaku, saya ikhlaskan hati menghadiri kelas yang telah ditetapkan. Pada hari pendaftaran kelas ini lah saya mengenali akhowat dari thailand dan saudi. Dan atas izinNYA, ukhuwah yang kami bina di hari pendaftaran terus mekar mewangi dan semoga meraih redhaNYA. Ini nikmat pertama yang saya dapati dari keputusan EPT..subhanALLAH alhamdulillah.

Dan semestinya, lumrah suatu kelas pasti kita perolehi pelbagai ilmu milikNYA yang cukup bermanfaat dan sangat membantu saya salam menjawab soalan hari ini. Bukan itu sahaja, saya juga mendapat pendedahan tentang pelbagai kaum tetapi memegang anutan agama yang sama iaitu islam. Banyak pelajaran dan pengajaran melalui ukhuwah yang dibina dari mereka, belajar bahasa terutamanya dan culture semestinya. Paling menarik minat saya ialah kami masing-masing belajar bahasa masing-masing dan paling saya minati ialah bahasa arab dan thailand. Indahnya ALLAH ciptakan pelbagai bangsa dan kaum untuk kita berkenal-kenalan dan memanfaatkan sesama kita.






Dari Hadis:
Daripada Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a., khadam Rasulullah SAW, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:
Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri.

Pengajaran hadis:
Kasih sayang dan persaudaraan adalah antara tuntutan iman. lman seseorang mukmin tidak akan sempurna sekiranya dia ada menyimpan perasaan benci terhadap mana-mana saudaranya yang seagama. Kedudukan kasih sayang dan persaudaraan dalam lslam amat tinggi dan penting. la adalah kekuatan kedua bagi umat lslam yang dapat mengatasi kekuatan senjata. Semua orang lslam adalah bersaudara, tanpa mengira rupa paras, warna kulit, bangsa dan sebarang perbezaan darjat


Sumber: Hadith 40

InsyaALLAH keputusan akan diumumkan seminggu dari hari ini untuk memastikan status kami clear menjelang pembukan separuh masa ke dua semester pertama. Jika masih tidak mencapai tahap, kami masih diberi peluang untuk menghadiri kelas LEW02 selama 7 minggu dan mengambil exam EPT LEW 02 pada hujung semester. Namun, jika kami masih tidak mampu mencapai tahap yang diperlukan pada exam ke dua, maka kami berisiko untuk di buang U..dismiss..wal’iyazubillah...moga ALLAH permudahkan setiap urusan kami dan membantu kami dalam setiap kami lakukan dalam mencari ilmuNYA... doakan kami najah, semoga doa kalian juga dapat membantu kami dengan izinNYA jua.


Hectic Week

Minggu ini agak sibuk dengan pelbagai urusan pelajaran dan urusan ‘pekerjaan’. Agak hectic dan kadangkala dalam kelelahan. Namun perlu jua saya dan sahabat-sahabat kuatkan hati dan kukuhkan tekad. Mid term exam, skill exam, assignments dan beberapa urusan yang sahabat-sahabat minta pertolongan. Dan..kesibukan saya bakal bertambah pada bulan februari dimana saya akan mula bekerja. Tiada penyakit cari penyakit? Hmm.. entahla. Bukan sengaja mencari ‘penyakit’ dengan bekerja, cuma saya rasa bertanggungjawab mencari ‘wang’ untuk membiayai kos hidup dan pelajaran ditambah lagi bayaran pinjaman ptptn bagi pengajian ijazah dahulu. Bukanlah tidak mencukupi biaya dari ibubapa, namun, atas kasihan dan rasa tanggungjawab sendiri untuk membayar semula pinjaman ptptn yang mencecah hampir RM35000 termasuk charge yuran perkhidmatan...pelik dan agak sakit hati, namun, saya tetap bersyukur kerana pinjaman itu yang membantu sepanjang pengajian ijazah saya.

Tetapi, saya tetap bersetuju akan ‘suara’ yang menyuruh ptptn mengurangkan ‘bunga’ dan ‘wang perkhidmatan’ kerana ia benar-benar membebankan dan ada ustaz yang mengklasifikasikan sebagai riba’ kerana bunganya. Ya ALLAH, jika benar, bermakna saya juga terbabit dengan riba’. Nauzubillah...moga DIA mengampunkan kami atas kelemahan kami sendiri dengan tidak menjauhinya semampu kami.


‘Fly via Skudai’

Minggu ini masa saya semakin terhimpit dengan tuntutan untuk saya pergi ke utm skudai, johor untuk berjumpa bekas pensyarah saya atas urusan research proposal yang telah berbulan saya tangguhkan dengan beliau dek kerana urusan registration di uia. Selain urusan proposal, saya juga berhajat menghadiri seminar presentation dari adik-adik sefakulti saya di utm. Dalam kepenatan dan beberapa kekangan awal yang saya hadapi untuk ke johor, saya tetap mengharapkan ia membawa manfaat buat pengajian dan diri saya sendiri dan sahabat-sahabat yang masih menuntut di sana yang meminta bantuan saya untuk final projek mereka. Berjumpa sahabat lama dan adik-adik, moga ia merupakan ‘lawatan sambil belajar’ dan ‘holiday’ bagi saya jauh dari urusan di uia...ehehe. InsyaALLAH saya akan bertolak ke johor esok petang, 22hb Jan... doakan semoga perjalanan saya selamat pergi dan pulang semula sabtu ini untuk menghadiri dua kuliah di uia.


Hadis riwayat lbnu Majah:

Daripada Abu al-'Abbas Sahlu ibn Sa'ad al-Saa'idie r.a. beliau berkata:

Seorang lelaki telah datang menemui Nabi SAW lalu berkata:

Wahai Rasulullah! Tunjukkan daku suatu amalan yang apabila aku lakukannya, aku dikasihi oleh Allah dan dikasihi oleh manusia.

Baginda bersabda:

‘Zuhudlah engkau terhadap dunia, nescaya Allah kasihkan engkau dan zuhudlah terhadap apa yang ada pada manusia, nescaya manusia akan mengasihimu.’


Apapun kesibukan kita dengan setiap urusan di dunia yang merupakan amanah ALLAH swt buat kita sebagai khalifah tidak melupakan kita akan tanggungjawab kita sebagai hambaNYA, urusan ukhrawi kita yang merupakan destinasi utama dan akhir kita. Dan apapun status dan taraf yang ALLAH anugerahkan pada kita, sebagai hambaNYA, semoga kita sentiasa bersifat zuhud supaya kita tidak terkeluar dari jalan yang diredhai dan dalam kehidupan yang penuh dengan baraqahNYA. Semoga ALLAH permudahkan setiap urusan kita.

You May Also Like

7 komen

  1. Dalam dunia internet di mana terdapat banyak penipu, terdapat beberapa kewangan yang tulen institutions..we mempunyai Testimoni too.If ragu-ragu hubungan agungabdullahi@gmail.com. Kami adalah nyata dan asli ... jangan takut ini bukan satu penipuan ... bercakap dengan kami dan membolehkan membantu anda mendapatkan wang yang anda inginkan ... jika anda memerlukan pinjaman sebenar daripada institusi kewangan adalah JESSICABROWNFINANCEFIRM anda bas terakhir stop.talk kepada kami membolehkan mendapatkan wang anda. kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang Memberi pinjaman mudah percuma kepada individu yang tulen dan serius, syarikat-syarikat, korporat dan syarikat awam pada kadar faedah yang sangat rendah. Kami mempunyai akses ke kolam tunai untuk memberi kepada Sme dan Ulasan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kesejahteraan dan keselesaan adalah semua yang kami berada di sini untuk membuat-pasti. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm @ gmail.com untuk maklum balas yang cepat dan pantas ......
     
                APA YANG KAMI PERLU DARIPADA ANDA ADALAH ANDA
     
     
    1. Nama
    2. Negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Pekerjaan
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. pendapatan bulanan
    8. Jumlah yang diperlukan
    Tempoh 9. Pinjaman
    10. Agama
    11. Adakah anda memohon sebelum dan telah menolak? Jika ya
    12. Berikan sebab ..........................................

     
                             Kami mahu membantu anda

    ReplyDelete
  2. Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada Tuhan untuk hadiah hidup. Nama saya Nadia Sisworo dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang ibu Rossa Stanley Favor perusahaan yang layak secara finansial yang membuat hidup saya manis. Saya telah mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya. Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ibu saya beberapa bulan kemudian. Setelah ibu saya dimakamkan, teman-teman saya mulai meminta uang mereka kembali. Tetapi ketika saya pikir hidup saya sudah berakhir, saya benar-benar mencoba bunuh diri, ketika ALLAH menggunakan teman saya dan Neighbor Annisa Berkarya yang sekarang telah pindah ke Singapura, dia membantu saya untuk menghubungi ibu Rossa Stanley yang katanya seorang teman dari India menghubungkannya dengan ibu Rossa, jadi saya menceritakan kisah saya kepada ibu, dia meminta dokumen saya yang saya ajukan dan sebelum saya tahu itu permintaan pinjaman saya untuk Rp120.000.000,00 disetujui, sebelum itu saya telah mencoba tiga perusahaan pinjaman online yang berbeda tetapi tidak ada bantuan positif, tetapi ibu rossa stanley melalui perusahaan pinjamannya ROSSATANLEYLOANCOMPANY mengubah hidup saya dan saya telah memutuskan bahwa sampai saya mati saya akan terus membagikan kisah ini sehingga sesama warga negara saya dapat memperoleh manfaat darinya, jangan menghubungi pemberi pinjaman palsu yang membanjiri mana-mana dengan cerita pinjaman palsu, Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan Rincian pergelangan kaki. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta. mother rossa stanley adalah satu-satunya pemberi pinjaman nyata, tulus, dan tulus di seluruh dunia jadi jangan ragu untuk menghubungi ibu Rossa Stanely di saluran ini ROSSASTANLEYLOANCOMPANY@GMAIL.COM
    Panggil Saja +12133153118
    Aplikasi Whats Mother Rossa +19145295708
    Ini adalah kesaksian saya dan dapat diverifikasi dengan detail akun saya yang di bawah ini jika Anda ragu
    itulah cara hidup saya berubah dan saya akan terus berbagi berita sehingga semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya. Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya . Ini email saya: nadiasisworo@gmail.comDan di bawah ini adalah detail akun saya yang mendapat kredit dari pinjaman dari rossastanleyloancompany,

    Alamat bank: Cabang Jatinegara Jakarta Timur
    Nama akun: Nadia Sisworo
    Nomor akun: 0504482516
    Nama Bank: Bank Negara Indonesia (BNI)

    ReplyDelete
  3. Data pribadi
    negara Indonesia
    Nama: Susilowati efi
    Alamat: jl.kincir 2 no.20 rt 8 rw 6
    Telepon: +6282385590743
    WhatsApp: +6282385590743
    e_mail: susilowatinov79@gmail.com
    Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam 800 juta dari Perusahaan Pinjaman rossa stanley dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat kegembiraan saya dapat membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda rossa stanley bukan pemberi pinjaman yang curang. Ia memiliki memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran pinjaman bulanan yang saya pinjam sebelum saya memohon ibu saya bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis lebih lanjut sehingga saya menyerah 2,8 miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Central Asia saya mudah dicapai. Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Mrs. rossa dan tim Manajemen rossastanleyloancompany@gmail.com telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi Pemberi Pinjaman rossastanleyloan hari ini
    e_mail: [rossastanleyloancompany@gmail.com]

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    ReplyDelete
  4. KABAR BAIK
    Pertama saya ingin mengatakan jika Anda takut akan berhasil, Anda tidak akan berhasil bahkan jika kesempatan datang murah dan gratis, semuanya dimulai pada malam yang dingin sementara di tempat tidur saya pergi melalui internet hanya untuk lelah sehingga saya bisa tidur setelah lama hari di bank mencoba untuk mengamankan pinjaman dengan rumah saya dari bank HSBC di pekanbaru bagi mereka yang mungkin tahu bank ini, saya mencoba dan setelah dokumentasi saya diberitahu untuk kembali dalam waktu 30 hari yang bagi saya seperti selamanya jadi sementara pada saya ranjang berpikir mungkin tindakan berikutnya saya menemukan cerita tertentu tentang cara mendapatkan pinjaman dan pada tingkat yang sangat rendah 2% dengan nama-nama perusahaan sebagai perusahaan pinjaman Rossa Stanley saya bertanya-tanya apakah itu nyata jadi saya menyelidiki lebih jauh dan datang di seorang wanita bernama Nadia Sisworo bersaksi bagaimana dia mendapatkan pinjaman dengan rincian banknya semua ditampilkan jadi saya mengirim email dan kami berbicara, kami mengobrol dan dia meminta saya untuk menghubungi perusahaan ibu rossa bahwa jika rumah saya nyata dan identitas saya mungkin beruntung mendapatkan pinjaman jadi saya mengirim email ke ibu Rossastanleyloancompany@gmail.com Whatsapp + 19145295708tentang kondisi saya dan formulir pinjaman diberikan saya mengisi dan mengajukan permohonan pinjaman sebesar Rp350.000,00,00 dan sisanya untuk Kemuliaan Allah saya mendapat pinjaman dari perusahaan induk rossa sehingga orang-orang terkasih jika Anda memiliki beban keuangan yang tulus atau ingin mengembangkan bisnis Anda jangan ragu untuk bertemu ibu rossa untuk bantuan saya yakin Rp350.000.000,00 sudah cukup untuk meninggalkan kemiskinan dan bahagia selamanya seperti saya jika Anda masih ragu-ragu biaya untuk menelepon atau WhatsApp saya di +6282385590743 atau menulis saya di hadiemi64@gmail.com dan facebook di Hadi emi dan saya akan membuktikan kepada Anda ibu nyata

    ReplyDelete
  5. Selamat Datang di Perusahaan Pinjaman Rossa Stanley

    Hubungi perusahaan pinjaman dengan rekam jejak pencairan pinjaman dan daftar global pemberi kredit di seluruh dunia, di perusahaan peminjaman rossa stanley stabilitas keuangan Anda adalah tujuan kami, kami memberikan pinjaman kepada

    1) Individu
    2) Bekerja sama badan
    3) Perusahaan terbatas.
    4) Pinjaman pribadi.
    5) Pinjaman investasi.
    6) Pinjaman Konstruksi.
    7) Pinjaman Hipotek.
    Hubungi kami sekarang melalui media berikut,

    Email: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Direktur Telp: +1(914)529-5708
    Whats-app: +1(914)529-5708
    Manajer operasi Tel: (+1) 2133153118
    Instagram Resmi: rossastanleyloan
    Twitter Resmi: Rossastanlyloan
    Facebook Resmi: Rossa Stanley Favor
    Alamat kantor pusat: 3911 Kenwood Place, Orlando Florida USA.
    Kode pos: 32801
    Terdaftar di bawah pengawasan hukum industri Florida,
    ATAU
    Isi formulir aplikasi di bawah ini dan kami akan segera membalas Anda, Kami tersedia 24 jam setiap hari.

    DATA PEMOHON
    1) Nama Lengkap:
    2) Tanggal lahir:
    3) Alamat:
    4) Nomor jaminan sosial:
    5) Nomor Aplikasi Whats:
    6) Pekerjaan:
    7) Nomor Telepon:
    8) Posisi di tempat kerja:
    9) Penghasilan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan:
    11) Durasi Pinjaman:
    12) Nama Facebook:
    13) Status Perkawinan:
    14) Agama:
    15) Negara:
    16) Jenis Kelamin:
    17) Kecacatan Apa Pun
    18 Sudahkah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? Jika ya, sebutkan nama perusahaan pinjaman tersebut

    SALAM,
    Favor Mrs.Rossa Stanley
    CEO ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    Email rossastanleyloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  6. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete

Komen. Terima kasih.