Tahun Baru :: Setakat Mana kesedaran kita?

by - 12:49 PM

Bismillahirrahmannirrahim.. Segala puji hanya bagi ALLAH, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabat.


Kita semakin tewas

Ada beberapa persoalan melalui satu soalan yang saya utarakan. InsyaALLAH dan dengan izin ALLAH swt, tuhan pengatur dan penentu segalanya, kita bakal menyambut tahun baru. Sejak sebulan lalu, kita sudah dipromosikan dengan pelbagai aktiviti yang bakal menyinari gerbang tahun baru kita, tahun masihi. Namun, amat mengecewakan apabila tidak ramai yang mengetahui ataupun menyedari bahawa kita umat islam juga bakal menghadapi tahun baru hijriah. Mengecewakan..benar-benar mengecewakan! Manakan tidak, sambutan masihi benar-benar mengagungkan ‘masihi’ sehingga membutakan umat islam sendiri dengan kehadiran tahun baru hijriah, awal muharram. Sejauh mana kesedaran kita? Tentang hal ini? Sejauh manakah kita sedar bahawa kita telah kalah didalam peparangan ideologi yang di isytiharkan oleh kristian selepas kekalahan mereka didalam perang salib? Ya..mereka benar, umat islam hanya akan kalah jika mereka menggunakan ‘senjata’ ideology, menyuntik pemikiran kita dengan ideology barat yang baru yang mana kononnya lebih ‘universal’ dan adil atas nama ‘demokrasi’. Dan..kita semakin kecundang! Remaja ku semakin kecundang! Bantu kami ya ALLAH.


Islam just a blind-off?

Sebagai Negara yang mewar-warkan kepada dunia bahawa kita sebuah Negara islam, dimanakah maruah islam kita letakkan? Keutamaan mana yang kita letakkan? Sedarkah kita tentang persoalan saya ini?!

Bukan niat saya menafikan kenyataan kita sebagai satu Negara islam, cuma saya mahu membangkitkan tentang peranan ‘kita’ dalam mencorak sebuah Negara yang benar-benar islam. Jangan hanya pada nama! Biar ada pada keseluruhan. Laksanakan sistem berteraskan islam, bertunjangkan al-quran dan sunnah.

Takutkan kata bangsa lain? Kenapa? Islam tidak universal kah? Jadi mengapa harus melabel Negara kita sebagai Negara islam? Jangan hanya kerana majoritinya muslim, buktikan juga bahawa islam lah agama yang paling universal. Yakinlah ia memang universal. Jangan hanya pandai berkata-kata, tapi, takut untuk bertindak! Lihat sahaja sirah Rasulullah s.a.w. dalam bidang pentadbiran dan perlaksanaan sistem islam, bukan sahaja baginda dan agama islam itu dihormati oleh semua, malah ia juga berjaya menarik manusia memeluk agama yang sememangnya cukup hemah dan praktikal bagi semua.

Bukanlah saya demand pada perubahan secara mendadak, tapi, boleh dilakukan malah lebih baik melakukan sedikit demi sedikit. Seperti sirah da’wah Rasulullah s.a.w.. pada mulanya secara rahsia, kemudian terbuka, dan menyusul kepada penghijrahan baginda ke Yathrib, kembali ke Makkah, penyatuan kaum, dan sebagainya.. Nabi Muhammad s.a.w. sesungguhnya sebaik-baik contoh, qudwah hasanah.

Tetapi, yang saya kecewakan, perlaksanaan ‘sistem islam’ hanya dilihat sebagai ‘blind off’ kepada kemasukan ideologi barat. Itupun sedikit. Apa perlu menukar nama islam kononnya yang lebih baik dan ‘universal’ dari yang asal, sedangkan kita hanya mengambil dan melaksanakan islam separuh-separuh, yang suka kita ikut, yang tak setuju kita tinggalkan dan ambil ideologi barat yang kononnya lebih ringan dan universal… Tiada agama yang universal selain islam yang kaffah, yang cukup syumul.

Jangan takut berumah ditepi pantai jikalau takut dipukul ombak.

Jangan cuba menaiki tangga pemerintahan, melaungkan harapan, tetapi takut kepada perlaksanakan kerana kononnya takut ‘rakyat yang majmuk’ tidak boleh terima. Cuba, try, test..laksanakan dahulu baru tahu! Perlu ada ‘check and balance’ baru boleh berjaya. Jangan angkuh berdiri sendiri dan menolak teguran. Berlapang dadalah demi kebaikan Negara dan agama tercinta.


Saya cintakan Negara saya

Cintakah kita kepada Negara? Sedarkah kita sebenarnya berapa dalamkah kecintaan kita pada Negara sendiri? Hingga sanggup dihenyak-henyak oleh Negara lain, mendambakan kemasukan komuniti Negara lain.. tidak kiralah dari segi pembangunan, ekonomi atau apa sahaja. Kononnya, mempromosikan Negara sendiri..promosi untuk jualan atau apa? Fikirkanlah… cuba soal pada penduduk johor.. berapa kerat yang mampu menyertai pembangunan wilayah iskandar? Mengikut laporan akhbar-akhbar, WPI banyak menarik pelabur arab..apakah maksudnya ini?

Soal juga kepada pengurusan putrajaya. Berapa peratuskah penglibatan tempatan dalam setiap pembangunannya? Yang ini saya boleh tolong jawabkan kerana pernah saya terlibat dengan salah satu projek mega di putrajaya. Projek ini menelan belanja hampir RM 80 juta, walau kawasan hanya sekangkang kera. Bagi saya yang mana bidang ini merupakan periuk nasi saya, professionalism saya, boleh saya katakan, budget kebiasaan bagi tanah dan projek sebesar ini, paling-paling mahal pun sebelum ini mungkin lebih kurang RM 20 juta. Mungkin tidak lebih.

Cuba bayangkan wang kita (kerana kita yang bayar cukai) sebanyak 80 juta, hampir 70% kita berikan kepada ‘orang luar’. Bayangkan dalam 10 kepakaran bagi projek ini, hanya ‘kami’ bertiga kepakaran dari Malaysia. Landskap arsitek, bahagian penyelenggaraan dan bahagian pengurusan. Hanya 3 bahagian kepakaran yang diambil dari kompeni Malaysia, itu pun 3 bahagian kecil yang tidak sampai RM15 juta bahagian daripada RM 80 juta. RM 65 juta kita bayarkan untuk ‘orang luar’.

Hmm.. jadi jangan kisah lah kalau kita terus-terusan melihat ‘saudara senegara’ sendiri merempat sedang Negara kita semakin membangun. Membangun untuk ‘orang lain’! salah kah kita? Salahkah anak yang ditinggalkan ibu bapa dek kerana nak menyusukan kera dihutan?! Bukan, bukan salah kita. Sebenarnya, bukan salah kita sepenuhnya. Saya tetap yakin ada sebahagian salah kita. Salah kita hanya angguk-angguk, geleng-geleng-geleng, tidak bersuara, kurang ketegasan dalam menegur.


Kisah teladan salafussoleh

Teringat suatu forum di portal ukhwah.com. Saya suka berforum di sini. Ada pendapat, ada sangkalan, ada persetujuan, dan akhirnya kita sendiri yang simpulkan, ikutlah, jika bijak, simpulkanlah mengikut apa yang telah digariskan oleh Al-quran dan sunnah, jangan terlalu ikut hati, melalui pemahaman membabi buta, ikut hati mati, ikut rasa binasa. Acualah simpulan dengan keimanan.

Back to the forum, setelah agak ada sedikit perselisihan, hadir suatu komen yang menceritakan kisah pemerintahan salafussoleh. Tersentuhnya baca cerita tentang Hassan Al Basri dan Khalifah Harun Al Rasyid...boleh baca pada posting bertajuk Khalifah Harun Al-Rasyid dan Hasan Al-Basri.

Kita memang amat-amat memerlukan ulama' yang outspoken begini saat-saat ini dan amat-amat memerlukan pemimpin yang terbuka menerima teguran dan kritikan.. tidak mudah melatah, malah mengambil yang baik sebagai ingatan dan panduan. Itulah konsep ‘check and balance’ untuk memastikan keberkesan suatu sistem dan membawa manfaat untuk semua.

Moga dalam marah-marah kita semua atas kelemahan mereka dan ketidakpuasan hati kita, doa kita tak kan putus supaya lahirnya semula orang-orang seperti Hassan Al Basri dan Khalifah Harun Al Rasyid dan tertegaknya kembali syariat ALLAH swt di bumi yang kita cintai.

You May Also Like

0 komen

Komen. Terima kasih.