Hari-hari ku

by - 11:09 PM



Waktu : 9.12am, 12 Muharram 1429H, 21 Jan 08

Bismillahirrahmannirrahim.. Segala puji hanya bagi ALLAH, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabat.


Imtihan

Alhamdulillah hari ini selesai satu paper EPT skill LEW. Paper yang menentukan samada kami boleh teruskan dengan kuliah fakulti mahupun masih ‘tergantung’ di CELPAD. Awalnya ketika kami diumumkan gagal satu skill English iaitu writing, ermm..sebenarnya bukan gagal tetapi tidak mencapai tahap band yang ditetapkan fakulti dan universiti, saya agak terkilan. Namun atas keyakinan kepada hikmah disebalik sesuatu yang berlaku, saya ikhlaskan hati menghadiri kelas yang telah ditetapkan. Pada hari pendaftaran kelas ini lah saya mengenali akhowat dari thailand dan saudi. Dan atas izinNYA, ukhuwah yang kami bina di hari pendaftaran terus mekar mewangi dan semoga meraih redhaNYA. Ini nikmat pertama yang saya dapati dari keputusan EPT..subhanALLAH alhamdulillah.

Dan semestinya, lumrah suatu kelas pasti kita perolehi pelbagai ilmu milikNYA yang cukup bermanfaat dan sangat membantu saya salam menjawab soalan hari ini. Bukan itu sahaja, saya juga mendapat pendedahan tentang pelbagai kaum tetapi memegang anutan agama yang sama iaitu islam. Banyak pelajaran dan pengajaran melalui ukhuwah yang dibina dari mereka, belajar bahasa terutamanya dan culture semestinya. Paling menarik minat saya ialah kami masing-masing belajar bahasa masing-masing dan paling saya minati ialah bahasa arab dan thailand. Indahnya ALLAH ciptakan pelbagai bangsa dan kaum untuk kita berkenal-kenalan dan memanfaatkan sesama kita.






Dari Hadis:
Daripada Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a., khadam Rasulullah SAW, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:
Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri.

Pengajaran hadis:
Kasih sayang dan persaudaraan adalah antara tuntutan iman. lman seseorang mukmin tidak akan sempurna sekiranya dia ada menyimpan perasaan benci terhadap mana-mana saudaranya yang seagama. Kedudukan kasih sayang dan persaudaraan dalam lslam amat tinggi dan penting. la adalah kekuatan kedua bagi umat lslam yang dapat mengatasi kekuatan senjata. Semua orang lslam adalah bersaudara, tanpa mengira rupa paras, warna kulit, bangsa dan sebarang perbezaan darjat


Sumber: Hadith 40

InsyaALLAH keputusan akan diumumkan seminggu dari hari ini untuk memastikan status kami clear menjelang pembukan separuh masa ke dua semester pertama. Jika masih tidak mencapai tahap, kami masih diberi peluang untuk menghadiri kelas LEW02 selama 7 minggu dan mengambil exam EPT LEW 02 pada hujung semester. Namun, jika kami masih tidak mampu mencapai tahap yang diperlukan pada exam ke dua, maka kami berisiko untuk di buang U..dismiss..wal’iyazubillah...moga ALLAH permudahkan setiap urusan kami dan membantu kami dalam setiap kami lakukan dalam mencari ilmuNYA... doakan kami najah, semoga doa kalian juga dapat membantu kami dengan izinNYA jua.


Hectic Week

Minggu ini agak sibuk dengan pelbagai urusan pelajaran dan urusan ‘pekerjaan’. Agak hectic dan kadangkala dalam kelelahan. Namun perlu jua saya dan sahabat-sahabat kuatkan hati dan kukuhkan tekad. Mid term exam, skill exam, assignments dan beberapa urusan yang sahabat-sahabat minta pertolongan. Dan..kesibukan saya bakal bertambah pada bulan februari dimana saya akan mula bekerja. Tiada penyakit cari penyakit? Hmm.. entahla. Bukan sengaja mencari ‘penyakit’ dengan bekerja, cuma saya rasa bertanggungjawab mencari ‘wang’ untuk membiayai kos hidup dan pelajaran ditambah lagi bayaran pinjaman ptptn bagi pengajian ijazah dahulu. Bukanlah tidak mencukupi biaya dari ibubapa, namun, atas kasihan dan rasa tanggungjawab sendiri untuk membayar semula pinjaman ptptn yang mencecah hampir RM35000 termasuk charge yuran perkhidmatan...pelik dan agak sakit hati, namun, saya tetap bersyukur kerana pinjaman itu yang membantu sepanjang pengajian ijazah saya.

Tetapi, saya tetap bersetuju akan ‘suara’ yang menyuruh ptptn mengurangkan ‘bunga’ dan ‘wang perkhidmatan’ kerana ia benar-benar membebankan dan ada ustaz yang mengklasifikasikan sebagai riba’ kerana bunganya. Ya ALLAH, jika benar, bermakna saya juga terbabit dengan riba’. Nauzubillah...moga DIA mengampunkan kami atas kelemahan kami sendiri dengan tidak menjauhinya semampu kami.


‘Fly via Skudai’

Minggu ini masa saya semakin terhimpit dengan tuntutan untuk saya pergi ke utm skudai, johor untuk berjumpa bekas pensyarah saya atas urusan research proposal yang telah berbulan saya tangguhkan dengan beliau dek kerana urusan registration di uia. Selain urusan proposal, saya juga berhajat menghadiri seminar presentation dari adik-adik sefakulti saya di utm. Dalam kepenatan dan beberapa kekangan awal yang saya hadapi untuk ke johor, saya tetap mengharapkan ia membawa manfaat buat pengajian dan diri saya sendiri dan sahabat-sahabat yang masih menuntut di sana yang meminta bantuan saya untuk final projek mereka. Berjumpa sahabat lama dan adik-adik, moga ia merupakan ‘lawatan sambil belajar’ dan ‘holiday’ bagi saya jauh dari urusan di uia...ehehe. InsyaALLAH saya akan bertolak ke johor esok petang, 22hb Jan... doakan semoga perjalanan saya selamat pergi dan pulang semula sabtu ini untuk menghadiri dua kuliah di uia.


Hadis riwayat lbnu Majah:

Daripada Abu al-'Abbas Sahlu ibn Sa'ad al-Saa'idie r.a. beliau berkata:

Seorang lelaki telah datang menemui Nabi SAW lalu berkata:

Wahai Rasulullah! Tunjukkan daku suatu amalan yang apabila aku lakukannya, aku dikasihi oleh Allah dan dikasihi oleh manusia.

Baginda bersabda:

‘Zuhudlah engkau terhadap dunia, nescaya Allah kasihkan engkau dan zuhudlah terhadap apa yang ada pada manusia, nescaya manusia akan mengasihimu.’


Apapun kesibukan kita dengan setiap urusan di dunia yang merupakan amanah ALLAH swt buat kita sebagai khalifah tidak melupakan kita akan tanggungjawab kita sebagai hambaNYA, urusan ukhrawi kita yang merupakan destinasi utama dan akhir kita. Dan apapun status dan taraf yang ALLAH anugerahkan pada kita, sebagai hambaNYA, semoga kita sentiasa bersifat zuhud supaya kita tidak terkeluar dari jalan yang diredhai dan dalam kehidupan yang penuh dengan baraqahNYA. Semoga ALLAH permudahkan setiap urusan kita.

You May Also Like

1 komen

  1. Dalam dunia internet di mana terdapat banyak penipu, terdapat beberapa kewangan yang tulen institutions..we mempunyai Testimoni too.If ragu-ragu hubungan agungabdullahi@gmail.com. Kami adalah nyata dan asli ... jangan takut ini bukan satu penipuan ... bercakap dengan kami dan membolehkan membantu anda mendapatkan wang yang anda inginkan ... jika anda memerlukan pinjaman sebenar daripada institusi kewangan adalah JESSICABROWNFINANCEFIRM anda bas terakhir stop.talk kepada kami membolehkan mendapatkan wang anda. kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang Memberi pinjaman mudah percuma kepada individu yang tulen dan serius, syarikat-syarikat, korporat dan syarikat awam pada kadar faedah yang sangat rendah. Kami mempunyai akses ke kolam tunai untuk memberi kepada Sme dan Ulasan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kesejahteraan dan keselesaan adalah semua yang kami berada di sini untuk membuat-pasti. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm @ gmail.com untuk maklum balas yang cepat dan pantas ......
     
                APA YANG KAMI PERLU DARIPADA ANDA ADALAH ANDA
     
     
    1. Nama
    2. Negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Pekerjaan
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. pendapatan bulanan
    8. Jumlah yang diperlukan
    Tempoh 9. Pinjaman
    10. Agama
    11. Adakah anda memohon sebelum dan telah menolak? Jika ya
    12. Berikan sebab ..........................................

     
                             Kami mahu membantu anda

    ReplyDelete

Komen. Terima kasih.