Demam..demam lagi ^_~

by - 2:30 PM


Segala puji hanya bagi ALLAH, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabat.

Sebenarnya bukanlah demam apa yang saya maksudkan… demam pilihanraya telah pun kebah,walau masih ada suam-suamnya. Tahniah dan selamat bertugas buat MB Perak yang baru, Ir Mohammad Nizar Jamaluddin. Ok, kembali kepada demam ini yang sedang melanda kebanyakan pelajar intitusi pengajian tinggi. Demam akhir semester, demam imtihan, demam presentation final projek dan demam portfolio. Tergerak untuk mencoret sedikit kata semangat buat semua sahabat seperjuangan, adik-adik dan semua yang terlibat.


Demam Presentation final

‘kak fad,orang tension ni, tak tahanla asyik kene psycho!!’

Itu salah satu mesej yang saya terima dari adik-adik final year yang sedang menghadapi saat akhir pembentangan final project mereka yang juga bakal menentukan keputusan semester akhir tahun akhir dan menentukan mereka grad dengan kelas tertentu.

‘waa...orang punye concept kene reject...’ itu juga keluhan yang biasa sampai ke cuping telinga dan kotak mesej saya. Tiada apa yang boleh saya lakukan selain memberi kata semangat dan menggalakkan mereka sabar, redha sambil cuba memperbaiki sedaya mampu dengan baki masa yang sedikit tanpa lupa berdoa dan bertawakkal kepada ALLAH swt.

Bercerita tentang presentation final, itu pengalaman yang saya telah lalui sejak 4 tahun lalu. Sedikit overview bagi pembaca yang mungkin bukan dalam bidang artscience. Critique, final presentation dan portfolio adalah 3 perkara wajib yang amat menakutkan kami. Critique session atau lebih dikenali sebagai crit session adalah proses sepanjang semester di mana setiap proses atau setiap peringkat kerja bagi sesuatu projek di bentangkan dihadapan studio master, pembantu studio dan rakan-rakan satu studio. Namun berbeza bagi pelajar final year, critique session yang biasanya setiap minggu atau sekali bagi dua minggu, pembentangan dilakukan dihadapan para pensyarah jabatan berkaitan. Itu yang paling menakutkan. Biasanya ada beberapa stages wajib iaitu proposal, site inventory and analysis, concept and design stage (akan diterangkan pada entry akan datang, insyaALLAH).

Bagi adik-adik di utm, sekarang kalian dalam waktu presentation final bagi design projek individu. Memang saat ini, pelbagai kata-kata yang bisa membuat kita ‘down’ akan kita dapat. Tapi percayalah, itu mereka buat untuk membantu kita di akhir hari kelak. Dan jangan lupa, itu juga yang membina keyakinan diri kita bukan? Ya, itulah yang membuat saya ‘kuat’ sekarang. Kuat menghadapi kerenah clients sewaktu kerja dahulu, dan kuat sekarang sewaktu membuat pengajian ijazah lanjutan ini.

Banyak kes yang mungkin orang tak tahu dan tak pernah terfikir berlaku pada kami sepanjang membuat projek di setiap semester. Kena ‘jerit’ itu adalah suatu kebiasaan, jumlah yang tersenyum selepas presentation adalah sedikit berbanding yang muram dan ada yang menangis.

“hmm...i’m so sorry, but to tell u the truth, i don’t understand anything what u have presented”
“your parking is disaster!!!”
“i cant see anything in your design that u can call ‘mystery’..or even ‘mesmerising without bounderies’...”
“stop!! Enough...no need to present further, just go!!”
“people usually got accident at roadway, but your design, u will cause many accident happen at your parking..hmphhh..”
“this is junk!!”..
‘this’ ini merujuk kepada design student..junk bermaksud rubbish..huhu

Itu antara kata-kata keramat tanpa berlapik-lapik oleh pensyarah. Biasanya diberikan sebagai ‘hadiah’ buat pelajar tahun tiga dan tahun akhir. Mungkin sebab kami selayaknya kena begitu sementelah diajar selama dua tahun awalnya dan buat bekalan setelah tamat belajar kelak. Ada juga presentation board yang diconteng secukup rasa (kira okey lagi) dan ditambah teruk ada board yang dikoyakkan dan dicampak. Namun, bukan semua pensyarah begitu, ada yang menegur lebih sopan. Namun, yang pasti matlamat mereka sama, menjadikan kami lebih baik.

Itulah dunia kritikan dan pembentangan..senang cerita anda boleh gambarkan situasinya lebih kurang seperti rancangan realiti tv, AF, american idol dan sebagainya. Yang pasti realitinya kami tiada tayangan langsung pada umum ^_~

Buat adik-adik yang sedang bergelumang dengan situasi ini, teruskan memperbaiki atas apa yang telah dikomen, kritikan tak bermakna design dan kerja kita lemah, Cuma boleh dan ada peluang memperbaiki untuk yang lebih baik. Di tolak tak bermakna idea itu lemah, Cuma mungkin kadangkala tidak berapa sesuai.


Demam Portfolio

Portfolio adalah hari dimana setiap inci kerja student start from dummies (skecthes main-main, kertas conteng-conteng) yang dikira sebagai working process, hingga ke final design work di assess. Ada dua bahagian portfolio,iaitu internal dan external portfolio. Internal portfolio dimana kerja di access oleh semua pensyarah di dalam jabatan sebelum final mark di berikan. Waktu ni lah setiap pensyarah akan berbincang dan decide siapa yang akan gagal (perlu mengulang studio) dan siapa best designer bagi sesuatu studio. Bagi student yang hasil kerjanya agak teruk akan dipanggil untuk diberi peluang untuk memperbaiki kerja.

Bagi external portfolio, assessment lebih kepada kualiti pelajar jabatan tersebut dan kualiti tenaga pengajar dan kesusaian silibus bagi sesuatu universiti. Panel adalah terdiri daripada pegawai kerajaan bagi bidang yang sama, pensyarah dari universiti yang lain dan practisioner dari private sector berkaitan.

Sebenarnya, bagi portfolio, selain assessment, pelajar juga saat ini diberi peluang menyatakan ketidak puasan hati kepada studio master, rakan-rakan atau sesiapa sahaja berkaitan studio dan jabatan. Ketika ini pelajar bebas bersuara namun rahsia bagi apa sahaja yang dikatakan sewaktu meeting tetap di jaga.

Bagi student uia, portfolia internal dan external telah berlalu minggu lepas. Jadi tahniah bagi mereka yang berjaya dan teruskan berusaha bagi mereka yang gagal atau diberi masa untuk memperbaiki usaha. Bagi adik-adik di utm, teruskan usaha selagi waktu portfolio belum sampai. Bagi para pensyarah pula, jangan demam sangat bila tiba time external portfolio..eheh..kerana biasanya ketika ini, external panel tidak akan menegur pelajar, tetapi menegur para pensyarah yang mengajar. Konsep external portfolio: ‘jika hasil kerja pelajar dan kualiti markah adalah teruk, maka yang teruk adalah pensyarah, kerana pelajar belajar dari pensyarah’. Eheheh, agak kejam bukan. Tapi itu realiti external portfolio. Jadi itu sebab awalnya para pensyarah kami ‘menghentam’ kami secukupnya demi untuk kebaikan kualiti kerja kami juga.

Chaiyok..chaiyok adik-adik, teruskan usaha!! Moga yang terbaik buat kalian


Demam Imtihan


Bagi uia, minggu ini telah pun ada yang mula hadapi exam dan kebanyakan insyaALLAH minggu hadapan bermulanya final exam. Apapun, buat semua warga uia...moga sukses!!. Tak lupa buat sahabat-sahabat seperjuangan ijazah lanjutan KAED, yang ambil coursework atau research, good luck for final exam on islamic ethic, satu-satunya paper saya. Eheh. Walau hanya satu tapi kami juga sedang bergelut untuk submission progress report research dan kerja-kerja assistant. Dan moga berjaya buat rakan sekelas untuk presentation seminar sabtu ini. Doakan saya juga.

Bagi student utm dan mungkin u lain yang bakal bermula awal april, juga tak lupa ucapan moga kalian sukses. Belajar elok-elok. Study smart. Jangan lupa terus bergantung kepadaNYA disamping berusaha semampu kita.



5. Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
6. (sekali lagi ditegaskan): Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.


Maat taufiq wan najah!!

RABBI yassir wala tuassir, RABBI atnim bilkhair

You May Also Like

5 komen

  1. seram muram karam jerk nk msk U ... ish , x blh jd nih ... rs2 lecture cuak kot klu nmpk muka sy ... hahaha :)

    ReplyDelete
  2. ehehe..wah adik, jangan lah sebab entry ni sampai takut nak masuk.. jangan pula lupa sabda Rasul saw yang menyuruh kita menuntut ilmu walau sampai ke negeri cina..

    semua tu kan cabaran.. tapi, kenapa ya lecturer cuak tengok muka adik? pelik di situ =D ehehe

    ReplyDelete
  3. salam..
    mungkin selepas ni demam lain pulan bg rakyat msia... klu kat sini demam nak periksa baru nak mula...

    ReplyDelete
  4. hebat penulisan saudari..

    ReplyDelete
  5. salam..syukran atas ziarah afham.. takda la hebat mana..harapnya ada manfaat di sini...

    ReplyDelete

Komen. Terima kasih.