He is my LOVE ever, my burning desire

by - 11:16 AM


Rasanya sudah lama benar saya tidak merangka sebuah entry. Entah penyakit writer’s block membelenggu atau kekangan kerja semasa, dengan research cluster dan sebagainya. Namun, serasa saya, sememangnya saya mengalami ’penyakit’ tersebut, kerana sedikit sebanyak penulisan thesis dan laporan kajian sebagai research asistant kepada dean kaed juga sedikit terganggu.


Apapun, alhamdulillah harapnya ada perubahan sedikit setiap hari. Bak kata pujangga, ’mencari kekuatan di dalam kelemahan’. Penat tidak boleh di biarkan sehingga lesu, lemah tidak boleh di remehkan sehingga lemas. Saya cuba membina kekuatan diri. Ya, luar dan dalam. Saya memerlukan ’burning desire’ buat diri sendiri. Banyak isu terputar sepanjang seminggu dua ini namun tak berupaya saya ulas.

Saya teringat ketika saya lepas matrikulasi, kecewanya saya ketika itu kerana keputusan peperiksaan muet saya tidak mencapai target. Band nya hanya di cukup makan untuk melayakkan saya menjejakkan kaki ke universiti. Keputusan saya banyak di pengaruhi ketika sesi speaking. Memandangkan ketika itu penyakit nervous disorder masih di tahap kritikal, maka tahap ’malu’ untuk berdepan dengan umum dan bercakap dan mengutarakan idea dan pendapat banyak menyekat kehendak sebenar hati yang teringin untuk bercakap.


Alhamdulillah, sempat saya menghadiri short course bahasa inggeris komunikasi, penulisan dan sebagainya di Erican Institute yang mana ketika itu saya lah satu-satu nya pelajar melayu, selebihnya pelajar dan tenaga pengajar berbangsa cina dan india. Saat ini lah pertamanya yang melatih saya untuk mengatasi penyakit nervous disorder, dengan sesi public speaking, deklamasi sajak, lakonan dan sebagainya. Bukanlah ia melatih saya untuk tidak tahu malu, tetapi mengelak untuk berasa malu di dalam situasi yang tertentu dan perlu untuk ’tidak terlalu malu’.


Satu perkara yang tak pernah saya lupakan saat memulakan sesi pertama kelas di sana, sir yang mengajar kelas kami telah memberi kami pop kuiz. Belum mula kelas sudah ada pop kuiz? Saya jadi bingung. Dia memberikan kami sebuah lirik lagu inggeris yang kurang lengkap di setiap perenggan. Rupanya ia menguji kecekapan kami menangkap perkataan di petak kosong dan menguji kemahiran mengeja kami berdasarkan pronounciation. Namun, apa yang menariknya adalah rumusan beliau tentang pop kuiz tersebut.


’This is just a quiz to see your eager towards improving yourself in something. It’s just as a burning desire, and I hope so. Burning desire is something that you need to search for and doesn’t come as you wish…it always there for whom who search for it and invisible for those who just wish for it. Anyone can become ‘someone’ if they want, but anyone can be nobody if they just wish to be. Find your burning desire on something and go for it as best as you can’.

Lagu yang saya maksudkan bertajuk 'Top of the World' nyanyian kumpulan inggeris lagenda, Carpenter.



Such a feelin's coming over me
There is wonder in most everything I see
Not a cloud in the sky
Got the sun in my eyes
And I won't be surprised if it's a dream
Everything I want the world to be
Is now coming true especially for me
And the reason is clear
It's because you are here
You're the nearest thing to heaven that I've seen

I'm on the top of the world looking down on creation
And the only explanation I can find
Is the love that I've found ever since you've been around
Your love's put me at the top of the world
Something in the wind has learned my name
And it's telling me that things are not the same
In the leaves on the trees and the touch of the breeze
There's a pleasing sense of happiness for me
There is only one wish on my mind
When this day is through I hope that I will find
That tomorrow will be just the same for you and me
All I need will be mine if you are here


Saya selalu mendengar lagu ini dan menaikkan semangat saya. Ia menggambarkan bertapa setiap yang kita lalui di dunia ini penuh dengan rahsia. Rahsia yang banyak menimbulkan tanda tanya yang membawa kita kepada suatu pengembaraan/pelayaran dalam mencari erti/hakikat penciptaan diri. Dalam perjalanan inilah, kadangkala kita terbelenggu dengan resah, rasa malas, putus asa, menghadapi kegagalan dan pelbagai kepayahan lain yang bisa membuat kita berkeputusan untuk mengalah/mengundur diri.


Namun melalui lagu ini saya cuba fahamkan diri bahawa ’rahsia’ itu adalah suatu ’mimpi’ yang mampu saya bawa kepada suatu yang nyata. Yang perlu hanyalah kehendak kita untuk menjadikannya kenyataan. Dan ketahuilah, adanya ALLAH swt sentiasa mengiringi kita. Ingat lah DIA dan jadikan sehingga mampu DIA sebagai pembakar semangat kita. Maha besar ALLAH yang mengetahui keperluan setiap hambaNYA, maka dia ciptakan ’burning desire’ di sisi kita, mak ayah dan bagi yang sudah berumah tangga, pandanglah isteri/suami, dan mempunyai cahaya mata, mereka di sekeliling kita lah yang DIA ciptakan sebagai pendorong semasa dan pembakar semangat sepanjang pelayaran kita.


p/s[nahwanNUR] : Penyakit writer’s block kadangkala melelahkan saya sehinggakan saya keciciran peluang melakukan perbentangan kertas kerja di persidangan antarabangsa ’management in construction researchers association, MICRA 2008’ minggu lepas. Cemburu melihat sahabat-sahabat membentangkan kertas kerja di hadapan umum dari pelbagai universiti tempatan dan antarabangsa, di kritik, di komen dan sebagainya. Namun, insyaALLAH ada hikmah di sebaik semua yang di aturkan ALLAH swt.


Sebuah musibah akan menjadi kenikmatan jika kita berhasil menyingkapinya dengan syukur, sabar dan tawakal serta mampu mengambil hikmah dari setiap kejadian.


Moga ALLAH permudahkan urusan saya dan kalian dengan kebaikan yang penuh barakah. Dan sentiasa dalam tarbiyyahNYA.


Selamat Hari Ayah buat ayah dan emak tak lupa. Hari-hari pun hari mak dengan ayah (bak kata saya pada makayah setiap kali diorang merajuk sebab saya terlewat ucap..hehe). Kalian ’burning desire’ saya, tak perlu saya memandang pada yang lain (selain ALLAH swt). Dan harap masih ada hari untuk saya bermanja (mengada-ngada, hehe) dengan mak ayah, dengan bakti saya yang tak seberapa dan serba kekurangan. Dan buat semua ayah, daddy, baba, walid, abi seluruh dunia. Sabar mendidik kami, dengan setiap kerenah kami. Barakallahu fiikum bima sobartum.

You May Also Like

1 komen

  1. akak pun suka lagu ni...
    lagu waktu zaman kanak2..cam hepi ja hidup ni..
    kadang2 dalam hidup kita perlu bermimpi untuk mendapat kejayaan di masa hadapan...
    tanpa mimpi manusia impian sukar menjadi kenyataan...tapi bukan dok bermimpi ja kenalah ada usaha skali..
    klu tak usaha tuk menjadikan mimpi tu realiti pun tak guna jugak...=)

    PrAy HArD Work SmART

    ReplyDelete

Komen. Terima kasih.