Hari ini tetap indah bg ku :: Buat ku tersenyum ?

by - 9:02 PM


Alhamdulillah, saya kini telah kembali semula di alam pembelajaran formal setelah berada dalam alam pekerjaan selama hampir 5 bulan.. melangkah ke alam pekerjaan..profesional lagaknya..huhu.. Cabaran, tekanan, aliran juga berlainan..lebih mencabar rasanya.. Life seems to be very hectic.. Hectic lah sangat, ehehe.. Apa yang buat kamu tersenyum? Hahaha…ape punya soalan, tapi, bagi saya, banyak…macam-macam, semua boleh buat saya tersenyum, Cuma bergantung kepada keinginan saya untuk tersenyum atau tidak.


Marah dan terasa hati

Pernah dulu seawal pembelajaran saya diperingkat ijazah, awal-awal masuk, masih mencari identiti, suatu hari yang memang menyakitkan sampai tak tertahan rasanya. Nak marah masa tu masih tak berani sebab sahabat baru kenal, dengan tekanan yang tak mampu lagi mengukir senyuman, jadi saya hanya diam dengan wajah yang cukup memberi signal kemarahan saya..huhu..

‘Alah, sorry lah fad, mane kami tau kamu marah..selama ni kamu senyum senyap je kalau kami ejek..’ pujuk seorang kawan. Yang lagi seorang mengangguk..
Oh, begitu tu rupenye..sebab tak pernah marah, maka boleh mengulangi. Saya terus senyap sampai lah ke kolej. Diam saya sehingga ke bilik. Namun gundah saya tak berakhir di situ, saya rasa tak sedap hati, membiarkan kawan-kawan risau dan tidak cuba menyelesaikan masalah kami.

Jadi ‘moral of the story’, jangan bermasam muka. Setting mind kita, senyum itu lebih baik, tak merisaukan sesiapa..senyum lebih menenangkan, itu yang saya faham dan semoga senyuman berjaya mengukir senyuman dan ketenangan orang yang melihatnya.


Kau buatku tersenyum?

‘Kau buatku tersenyum’ terpandang saya dekat shout out box ecah.

‘Ha, cam semacam je bunyinye..sape cah yg buat kmu tersenyum..’ mulalah semua cuba membuat andaian.. Pasti semua fahamkan ape yang orang fikirkan? ‘ni mesti dah ade special ni’ biasalah mind setting kita, huhu.

Samalah saya pun kadangkala begitu. Memang itu yang kita selalu fikirkan dan itu pun buat saya tersenyum. Bukan apa, teringat sewaktu pernah ter’suka’ dekat seseorang.. itulah perasaan.. kadang-kadang boleh jadi perasan.. hikhikhik.. apelah punya perasan.

Apapun, seharusnya kita sebagai muslim, seharusnya cuba mencari jalan yang sebenarnya dalam kita mengawal dan meluahkan perasaan kita. Hanya kepada yang hak..tunggulah bila dah jadi hak barulah boleh nak ber’perasaan-perasan’ lebih-lebih nih. Senyum lagi.

Hindarkan diri dari bermain cinta, jika dalam jangka masa terdekat tiada kemungkinan untuk berkahwin. Jangan nyalakan api jika tiada kayu dan dapur serta periuk untuk memasak. Kelak rumah yang terbakar hangus
~Abu Saif a.k.a ust Hasrizal~

Okey, closed topic.
Stress

‘Kak fad stress kot?’ teka junior saya waktu kami ber’ym’. Bukannya apa, saya cuma katakan, bila dah kerja ni, semua sendiri, senyum sendiri, gelak sendiri, semua sendiri, sebabnya semua kawan-kawan tiada disisi macam di universiti, susah senang, cerita menangis ketawa semua bersama.. sekarang? Alhamdulillah ALLAH tetap di sisi.

Itu yang jadi semua sendiri. Stress tu memang lah ada sikit di tambah lagi dengan kerja dan masalah peribadi, bos marah, client banyak ragam, belum masuk staff yang tak pernah-pernah nak solat sepanjang saya bekerja.. bagaimana mahu menegur? ‘Itu pun boleh risauke?’soal sahabat saya. Mana taknya, takkan kita nak tengok dan buat ‘dek’ je orang-orang yang tak sembahyang? Tak kan la 3 bulan lamanya masih ‘masalah wanita’. Itu kena cerita lain, bab tegur dan tarbiyyah orang..huhu. Senyum lagi. Senyum bukan senyum kosong. Tapi kena cari stratergi supaya kita semua sama-sama mendapat redha Allah swt.

Hal kerja memang lah kadang-kadang buat saya tertekan, tapi, saya suka mencari perkara yang menyenangkan untuk difikirkan, yang mampu buat saya tersenyum supaya saya tidaklah lah terlalu stress. Indulge in little pressure, bak pepatah inggeris. Kemanisan di sebalik kepahitan. Kerana setiap ujian itu adalah tarbiyyah dari ALLAH swt buat hambaNYA.


Senyum dan tersengih

‘Mak anjang ni kenapa ye, kalau ape je umi cakap, fami cakap, semua cakap, asyik-asyik heheheh, tersengih..’ soal anak kepada sepupu yang baru darjah 3. Soalnya dihadapan saudara mara yang lain. Gelak sahajalah dah malu. Senyum yong senyum.. senyum pun boleh cover malu. Itu sebab lain saya senyum. Senyum boleh cover malu, dan boleh digunakan kalau tak jumpa jawapan yang sesuai atau tiada idea untuk sembang apa dengan orang.

Membaca blog, testimoni dan komen di internet, itu semua hobi lapang saya. Yang saya kenal atau tidak, saya baca. Suka. Kerana ia juga mampu mengukir senyuman saya. Walau kadangkala ada yang kasar dari segi bahasa, ada yang mengutuk dan tak kurang juga yang mengondem secara terang-terangan, habis semua saya baca..dan senyum. Bukan apa, kadangkala, yang sakit itu juga boleh jadi lawak, ada juga orang macam ni, saya fikir. Senyum juga kadangkala menandakan kesetujuan dengan apa yang diperkatakan.


Terluka dan senyuman

‘Life is a journey where we will hurt somebody and we are being hurt’. Ini saya quote dari webpage friendster sahabat saya yang saya rasa ada benarnya. Selalu bila kita terluka kita sentiasa merasa dunia dan kehidupan tidak adil kepada diri kita. Lalu kita memilih untuk merintih nasib yang menimpa diri kita. Terus-terusan dengan kesedihan tanpa mengambil langkah mengubah kepada nasib yang lebih baik. Sekarang jika dinilai kembali, adakah kita telah berlaku adik kepada diri kita sendiri? Membiarkan hati terus berdarah dengan kesedihan?

Ya, saya juga terluka. Atas pelbagai perkara dan terbaru, saya rasakan ada luka yang amat dalam. Saya ambil langkah menceritakan hal kepada sahabat yang agak rapat dengan saya setelah merasakan perlu setelah mengadu padaNYA. Lalu respon yang saya dapat begitu berbeza dari jangkaan.

‘Maaf, akak bukan nak emosional fadilah, tapi realitinya mereka memang begitu, akak doakan mereka dapat seperti apa yang mereka buat pada fadilah!’ tingkah sahabat saya agak tegas.

Saya benar-benar rasa bersalah kerana telah membina fikiran negatif dalam diri sahabat saya kepada orang yang ‘melukakan’ saya. Sekali lagi saya hanya menemui kebuntuan dan ketidak tenangan hati dari kesilapan langkah saya mengatasi kesedihan saya. Apa yang saya pasti, setiap orang pasti melakukan sesuatu bersebab namun kadangkala tidak menyangka membawa kepada kelukaan pihak lain. Dan pasti setiap orang yang tersilap langkah berhak mendapat keampunan.

Bagaimana dengan kita yang terluka? Ah, mudah. Ambillah dan fikirkanlah kata-kata dibawah.

Sesungguhnya aku akan tertawa untuk membahagiakan hatiku
~ Abu Darda’ Radhiyallahuanhu ~



Tersenyumlah. Berlapang dadalah dengan setiap apa yang berlaku. Kerana bersangka baik akan setiap ketentuan dan aturanNYA adalah lebih indah dari segalanya. Binalah keyakinan bahawa disebalik musibah, terdapat ganti dan balasan dari ALLAH swt yang akan selalu berakhir pada kebaikan kita. Tersenyumlah sebagai sedekah kepada yang lain yang melihatnya, tanda kedermawan hati, dan kesejukan hati walau saat ia terluka.

Dalam kitab Harim, Zuhair bersyair:

Kau akan melihat sendiri keceriaan wajahnya
Jika kau bertemu dengannya
Seolah kau memberikan kepadanya sesuatu
Yang kau sendiri memerlukannya


(Dipetik dari buku La Tahzan karangan Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni)


Apapun, back to the basic. Senyum, as simple as that. Kita mampu membuat orang lain tersenyum. Walaupun kadangkala, kita boleh buat orang lain bersangka kita kurang kewarasan.

Tapi, bagi saya, senyum lebih membuat kita tenang. Biarlah orang kata, senyum tidak ikhlas ke, buat-buat ke. Asal kita rasa nak senyum, dan itu buat kita lupakan setiap kepahitan yg ‘terpaksa’ ditelan.

Bukan sekadar terpaksa, namun, senyum boleh membuat kita sedar supaya kita sentiasa redha atas setiap ketentuan ALLAH swt. Membina keyakinan kita pada ALLAH swt dengan memotivasikan diri supaya sentiasa positif menerima ujian..lumrah hidup, kesusahan kepahitan kepayahan dan setiap ‘ke’ yang tidak menyelesakan hati manusia pasti tetap dirasai. Cuma perlu di ingat sebagai muslim, setiap ujian yang ALLAH swt turunkan adalah berdasarkn tahap keimanan dan kemampuan kita untuk menerimanya, dalam usahaNYA mentarbiyyah diri kita supaya menjadi yang lebih baik, muslim sejati acuan al-quran.

You May Also Like

0 komen

Komen. Terima kasih.